Tuesday, October 5, 2010

Refleksi Jurnal Minggu ke-10

Selamat sejahtera dan selamat 1 Malaysia~~

Cepatnya masa lalu, kita dah sampai Minggu ke-10 ini. Dengan beberapa minggu ini telah belajar banyak ilmu dan imput yang pelbagai tentang Musik tradisional ini ~~. Setiap kali sebelum perbentang, saya beraasa menanti-nanti untuk mendengar perbentang yang seterusnya atau perbentangan yang akan datang~ Pada minggu ini , ada 2 kumpulan berbentang iaitu Kumpulan NOBAT dan kumpulan ORCHESTRA CHINA 。

Pada sebelum ini, saya tidak pernah dengar apa itu ‘ NOBAT ' dan lagilah tak tahu muzik tradisional ini hanya permain di beberapa negari sahaja .. iaitu Selangor, Kedah , Kelantan dan Perak. Dan hanya di negari Perak NOBAT di persembahkan di dalam Istana sahaja. Muzik telah dikekalkan oelah Sultan Perak sejak pada zaman dulu pemerintahan, dan cara ini juga menganggap salah 1 cara untuk menggekalkan tradisi ini ke zaman sekarang. Saya mengucapkan Taniah !!!! kepada kumpulan ini, kerana mereka sanggup pergi ke Istana Perak untuk menjalankan Kajian Lapangan. Mereka telah pergi ke Istana Perak ini 2 kali. HAl ini kerana, maklumat NOBAT ini tidak senang untuk mendapatkan terutamanya Video semasa berbunyi NOBAT.

Kumpulan yang ke-2 adalah Kumpulan BAnca, iaitu kumpulan Orchestra China ,Sebelum ini, saya tidak Kenal atau tahu bahawa Orchestra Cina mempunyai pelbagai jenis instument adakan saya ini merupakan orang cina pun tak tahu. Dalam Presentation ini , saya tertarik pada instrument traditional String... iaitu Pi PA, Er Hu, Yang Qing, dan Zhong Ruan. Saya sangat berharap Faculty kita memiliki Instrument traditional Cina ...kerana instrument ini juga merupakan salah satu music traditional Malaysia . Faculty kita dah mempunyai banyak alat dan music traditional Melayu dan instrument barat , tetapi tidak ada Music traditional Cina dan India.. Kumpulan ini telah buat perbentang ini dengan baik dan jelas. Sebenarnya Music ini terdapat zaman dulu-dulu,dan tempat yang berbeza mempunyai music style yang berbeza juga. pada Akhirnya saya menggucapkan taniah kepada kumpulan ini... Well Done!!

Benda yang saya kecewa adalah masa perbentangan ini tidak cukup kerana setiap Kumpulan diberi 45 minit sahaja dan banyak maklumat yang hendak bentang tidak disampaikan kepada kita. Sekian Terima Kasih ~~ selangbai malam HIjau

0 comments:

Post a Comment

 

Blog pelajar kump. A

Blog Pelajar Kump B

Blog Pelajar kump c

SMP2252 holoahshin Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template